Boodschappenlijstje & downloads

Hieronder vind je de checklisten en handouts die bij deze training horen. Het eerste document is het ‘Boodschappenlijstje’. Het advies is om dit boodschappenlijstje uit te printen voordat je gaat starten met de training en deze erbij te houden tijdens de uitvoering. Je kunt hierop alles noteren wat voor jou van belang is. Alle elementen uit […]


Bedankt!

Deze online training werd je aangeboden door Passend Onderwijs Lelystad Dronten. Het deed een groot appèl op een aantal van jouw executieve functies. We willen je dan ook bedanken voor het inplannen van deze online training in jouw agenda, je initiatie om aan deze online training deel te nemen, je volgehouden aandacht en het onderdrukken […]


Opdracht

Kies uit onderstaande bestanden de vragenlijst die aansluit bij jouw leerling in de groep en probeer in de komende week eens of je er achter kunt komen welke executieve functies sterk en welke zwak zijn ontwikkeld. Vul in de volgende stap in waar je tegenaan loopt of waar je naar aanleiding van het invullen van […]


Bedankt

Deze online training werd je aangeboden door Passend Onderwijs Lelystad Dronten. Het deed een groot appèl op een aantal van jouw executieve functies. We willen je dan ook bedanken voor het inplannen van deze online training in jouw agenda, je initiatie om aan deze online training deel te nemen, je volgehouden aandacht en het onderdrukken […]


Tot slot

Deze online training nadert zijn einde maar voor dat het zover is willen we graag met jou kijken naar het vervolg.   Tijdens deze training heb je jouw boodschappenlijstje ingevuld. We willen jouw vragen deze naar de specialisten van passend onderwijs te mailen zodat wij ervoor kunnen zorgen dat we jouw vragen van een antwoord kunnen […]


Evaluatie

We hebben nu de hele HGW-cyclus doorlopen. Na minstens 6 schoolweken van gerichte interventies begint de cyclus feitelijk weer opnieuw. Je gaat evalueren en op basis daarvan weer beslissingen nemen. Als het gaat om kleine uitdagingen en doelen dan kun jij dit als leerkracht heel goed zelf evalueren. Als het gaat om doelen uit het […]


Samenvatting

Als laatste hebben we de belangrijkste interventie nog niet genoemd. Een interventie die zowel op omgevingsniveau als op leerlingniveau niet kán worden ingezet maar moet worden ingezet. De belangrijkste interventie is de P-factor. Oftewel… de Pretfactor! Vergeet niet te lachen. Zorg dat lesgeven en leren een feest blijft.    Wat je ook aan interventies in wilt gaan […]


Interventies op leerlingniveau

Interventies op leerlingniveau Inzicht in mogelijkheden gedragsalternatieven In veel voorkomende situaties hebben we vaak een vaste manier van reageren. Dat geldt zowel voor kinderen als volwassenen. Als volwassene beschikken we over het vermogen om te leren via de observatie van gedrag van anderen. We zien hoe we dingen zelf aanpakken maar kunnen ook de verschillen […]


Overige interventies

We hebben zojuist even uitgebreid stilgestaan bij gedragsinstructie omdat wij denken dat dit een vrij krachtig middel is om in te zetten. Uiteraard lopen we met jullie ook even langs de andere interventies: Modeling Het leren door voordoen-nadoen is bewezen effectief. Door te modelen kun je krachtig voorbeeldgedrag laten zien aan leerlingen. Je leert ze […]