Gedragsinstructie

Gedragsinstructie is een techniek om gewenst gedrag aan te leren, waarbij je precies uitlegt aan de leerling welk gedrag je van het kind of de hele groep verwacht.  Leerkrachten die goed zijn in het ondersteunen van de EF van hun leerlingen, bouwen instructies in die betrekking hebben op die EF. Het helpt heel erg voor […]


Kindgesprek

Het voeren van een goed kindgesprek is een zeer krachtig middel, maar wordt nog vaak vergeten. Het middel is dusdanig krachtig dat het in veel gevallen zelfs al een deel van de oplossing is. Kinderen kunnen meestal goed aangeven wat ze willen leren en hoe ze denken dat dit hen gaat lukken. Kijk maar eens […]


Samenvatting

Samenvattend:  EF zijn processen om denken en gedrag te sturen  Belangrijke voorspeller van schoolsucces  Vermogen EF al bij de geboorte vastgelegd maar verschillende functies komen op verschillende momenten pas ‘online’  Groeien en snoeien (wat niet gebruikt wordt verzwakt; als je EF niet stimuleert en niet kan oefenen dan doet dit dus iets met de verbindingen […]


Interventies op omgevingsniveau

Wanneer de onderwijsbehoeften goed in kaart gebracht zijn, kom je als leerkracht op het punt dat je deze gaat vertalen naar een plan met concrete doelen. Om de leerling hiervoor gemotiveerd te maken en de betrokkenheid te vergroten kun je het plan het beste maken in samenspraak met de leerling (en diens ouders).  Vaak blijken […]


Jouw boodschappenlijstje & downloads

Hieronder vind je de checklisten en handouts die bij deze training horen. Het eerste document is het ‘Boodschappenlijstje’. Het advies is om dit boodschappenlijstje uit te printen voordat je gaat starten met de training en deze erbij te houden tijdens de uitvoering. Je kunt hierop alles noteren wat voor jou van belang is. Alle elementen uit […]


Stress en de Window of Tolerance

Bekijk de animatie over stress en de Window of Tolerance. Alle binnengekomen informatie wordt in samenwerking door verschillende breingebieden gescand op veiligheid. Het is normaal dat je emoties door de dag heen een beetje schommelen: het ene moment voel je je wat vermoeider, minder alert of geïrriteerder, het andere moment zit je wat beter in […]


Evalueren

We hebben nu de gehele HGW-cyclus doorlopen. Na minstens 6 schoolweken van gerichte interventies begint de cyclus feitelijk weer opnieuw. Je gaat evalueren en op basis daarvan weer beslissingen nemen. Als het gaat om kleine uitdagingen en doelen dan kun jij dit als leerkracht heel goed zelf evalueren. Als het gaat om doelen uit het […]


Intro realiseren

Na het opstellen van een goed plan (weggezet in een document als groepsplan of OPP) ga je gedurende minimaal 30 schooldagen samen met je leerlingen werken aan de door jullie opgestelde doelen om veranderingen te kunnen bewerkstelligen. In deze fase komt het erop aan. Hier realiseren we zoveel mogelijk passend onderwijs! Over het algemeen reageren […]


Onderwijsbehoeften van de groep

Passend onderwijs krijgt vorm door het zodanig inrichten van het onderwijs aan alle leerlingen dat zoveel mogelijk leerlingen daarin zichzelf kunnen zijn.Problematisch gedrag dient zo snel mogelijk gestopt te worden maar voorkomen blijft natuurlijk beter dan genezen. Binnen passend onderwijs worden leerkrachten geacht in te spelen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Door de wijze […]