Nodig voor enkelen

Pas nadat is vastgesteld dat er maximale inspanning is verricht om een veilig, sociaal klimaat te creëren, wordt nagedacht over specifieke aanvullende maatregelen. Dit is nodig voor een hele kleine groep leerlingen (2 tot 5%). Die maatregelen bestaan uit een interventie voor de leerling of het toepassen van gedragsstrategieën door de leerkracht, danwel een combinatie […]


P-factor (en successen vieren)

Vergeet niet te lachen. Sluit iedere dag, hoe zwaar deze ook was, goed af en begin iedere dag met een schone lei. Zorg dat lesgeven en leren een feest blijft en vier de behaalde successen.


Werk samen aan de doelen

De gedragsdoelen waar met de groep aan gewerkt wordt, verlangen voor deze groep kinderen mogelijk een uitbreiding. We hebben zojuist besproken welke afwegingen er te maken zijn bij het kiezen van een geschikt doel. Maar uiteraard maak je deze keuze samen met de leerling. Hadden we je al verteld dat  middels het samen bedenken van […]


Choose your battles

Je hebt een leerling in jouw klas wiens gedrag jou voor de nodige hoofdbrekens stelt, anders nam je namelijk niet deel aan deze training. Het zal daarbij dan niet om één specifieke gedraging gaan want dan zou je geen aanvraag voor extra ondersteuning hebben gedaan bij Passend Onderwijs. Meestal vertaalt onbegrepen gedrag zich in een […]


Wat goed is voor enkelen, is goed voor iedereen

Alle zojuist besproken interventies en strategieën op preventief gebied hebben betrekking op de hele groep. Te vaak wordt nog gedacht dat dergelijke strategieën nodig zijn voor een kleine groep leerlingen. Dit kan makkelijk leiden tot de verzuchting dat er wel veel ingezet moet worden omwille van een kleine groep leerlingen bij wie het niet vanzelf […]


Zorg voor de P-factor

Ten slotte is de belangrijkste interventie nog niet genoemd. De belangrijkste interventie is de Pretfactor. Vergeet niet te lachen. Zorg dat lesgeven en leren een feest blijft. Relativeer, wees luchthartig en pragmatisch en vier dat wat goed gaat.


Zitplaatsen in de klas

Fysieke nabijheid in de klas beïnvloedt de sociale relatie. Nabijheid zorg voor verbondenheid. Leerlingen die dichtbij zitten, worden over het algemeen aardiger gevonden dan leerlingen die wat verder weg zitten. Leerlingen die niet aardig gevonden worden, hebben heel vaak een plekje langs de randen van de klas. Hoe meer je met een onaardige leerling in […]


De 3 i’s van Invloed

Ik ZIE jou Ik GEEF om jou Ik STIMULEER jou Dagelijks komen jouw leerlingen bij jou de klas binnen met een rugzak gevuld met ervaringen waar jij geen vat op hebt. Dit kan wel eens leiden tot een gevoel van machteloosheid. “Als de ouders van Melle nou maar eens zelf het goede voorbeeld gaven aan […]


Triggers ongewenst gedrag

  Grootste triggers voor ongewenst gedrag: Onduidelijke gedragsverwachtingen Overgangsmomenten / verandering in routine De leerling krijgt een correctie. Een leerling kan zich onvoldoende uitdrukken. Provocatie van groepsgenoten. Per individu zijn er onderlinge verschillen die ons kunnen triggeren in onze emoties en daarmee het gedrag dat we vertonen. Grosso modo zijn dit echter in algemene zin […]