De kracht van woorden

“Die gasten?” of “Die leerlingen….” “Die modepoppetjes?” of “Die meisjes….” “Zwijnenstal?”  of “Rommel…” “Jij ook altijd?” of “Jouw gedrag op dit moment…..” Je hebt zojuist ervaren hoe je observatievraag je waarneming stuurt en bepalend is voor wat jij ziet. Dat geldt ook voor de woorden die je geeft aan je waarnemingen. Kleine verschillen in taalgebruik […]


Gedrag is eigenlijk niet meetbaar

Gedrag is eigenlijk niet meetbaar, al suggereren leerlingvolgsystemen en testen wat anders. Dat heeft volgens Kees van Overveld te maken met vier aspecten die typisch zijn voor gedrag en gedragsproblemen: Het situatieve aspect Het relationele aspect Het relatieve asepct Het fluctuerende aspect   Het situatieve aspect Gedrag wordt in hoge mate bepaald door de situatie […]


Emotiethermometer

Wanneer mensen uit hun window of tolerance zijn, kunnen ze niet logisch denken. Het gedrag wordt beïnvloedt door de emoties in plaats van het verstand en aangestuurd vanuit het limbisch systeem. Dit heeft gevolgen voor de manier van omgaan met het kind op dat moment maar daarover straks meer. Voor nu is het vooral belangrijk […]


Emotionele Ontwikkeling

Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling hangen nauw samen. Kinderen leren om rekening te houden met anderen, zich te houden aan regels, op hun beurt te wachten, te delen, samen te spelen en nog veel meer sociale vaardigheden. Om dat te kunnen, moeten kinderen leren om hun eigen gevoelens en de gevoelens van anderen te zien, te begrijpen en ermee […]


Sociale Ontwikkeling

De sociale ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid en het leren omgaan met andere mensen. De sociale ontwikkeling wordt vaak beschreven aan de hand van bepaalde mijlpalen, dit zijn vaardigheden die een kind gemiddeld op een bepaalde leeftijd aanleert. Dat mensen sociale wezens zijn, blijkt al vanaf de geboorte. De eerste mijlpaal in de sociale […]


Intro Theoretisch kader

Het gaat hier over gedrag. Gedrag dat we mogelijk irritant of zelfs ronduit vervelend vinden. Of gedrag dat ons zorgen baart. Waar komt dit vandaan? In het kort is gedrag datgene wat zichtbaar is van onze persoonlijkheid. Gedrag is zichtbaar in de manier hoe wij handelen en reageren op onze omgeving. Gedrag is ook zichtbaar […]


Inhibitie

Inhibitie maakt het mogelijk om  impulsen, dus prikkels, te onderdrukken en het eigen gedrag op het juiste moment te stoppen.     Je kunt afleidende prikkels weren uit je werkgeheugen bij het uitvoeren van een taak en zo aandacht blijven schenken aan een situatie of een taak, ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling.  Denk even terug aan Els […]


De ontwikkeling van EF

Het vermogen van de EF is reeds bij de geboorte vastgelegd in de hersenen. Ze zijn dan dus nog niet ontwikkeld maar in vermogen wel aanwezig. Dat betekent dat de hersenen beschikken over een biologische uitrusting voor de ontwikkeling van deze vaardigheden die bij het bieden van ontwikkelingskansen tot wasdom kan komen. Wanneer het kind […]


Sterkte-zwakteprofiel

Sterkte-zwakteprofiel Tot zover het waarnemen en begrijpen van de executieve functies. Even alles opgefrist? Of toch ook nog wel weer nieuwe inzichten verworven? Er zijn ontwikkelingsverschillen tussen leerlingen en ook binnen dezelfde leerling. Een afwijkende ontwikkeling van executieve functies is niet ontwikkelings- of leerstoornisgerelateerd en kan voorkomen bij leerlingen met of zonder een dergelijke stoornis. […]