Werk samen aan doelen

Pas echt effectief wordt het als je de doelen op groepsniveau samen met jouw leerlingen opstelt. Zoals reeds besproken bij de HGW-fase ‘Begrijpen’ verhoogt het het gevoel van eigenaarschap en daarmee dus de motivatie bij leerlingen als zij zelf inspraak hebben op de te stellen doelen en worden de leerresultaten beter.


Planmatig werken aan gedrag

Als gedrag een vak is dan is het niet meer dan logisch dat je zorgt voor een jaarplanning die vervolgens in het week- en dagprogramma van de klas kan worden opgenomen. Mogelijk dat jullie op school werken met een speciaal preventieprogramma dat gericht is op sociaal-emotioneel leren (plaatje met verschillende programma’s tonen: b.v. Vreedzame school, […]


Nodig voor de hele groep, preventief

Hoe zet je de onderwijsbehoeften van de groep centraal?  In de volgende lessen zoomen we in op de volgende interventies: Planmatig werken aan gedrag Werk samen aan de doelen Structureren van de omgeving en jouw eigen gedrag als leerkracht De 3 i’s van Invloed Zitplaatsen in de klas Zorg voor de P-factor!


Gedragsprobleem of leerprobleem

Als je deze kinderen wilt helpen is het van belang om niet te denken in termen van gedragsproblemen maar in termen van leerproblemen. Sommige kinderen komen uit zichzelf tot lezen. Zij leren dit zichzelf aan. Maar het merendeel van de kinderen leert dit op school doordat ze goed leesonderwijs krijgen aangeboden. We vinden dit ook […]


Doel, middel of bijvangst?

Een mooi voorbeeld hoe juf Mirjam hét verschil maakte in het onderwijsproces van Ali B! Door het voeren van kindgesprekken én ervoor te zorgen dat er ook wat gedaan wordt met hetgeen besproken is, worden kinderen actief betrokken bij hun eigen leerproces. Uit verschillende studies naar effectief klassenmanagement blijkt dat als kinderen meer betrokken worden […]


Kindgesprek

Het geheim van goed onderwijs is luisteren naar je leerlingen. In onze ambitie om het goede voor onze leerlingen te willen doen ben je als leerkracht vaak druk met van alles om de dingen voor jouw leerlingen beter te laten verlopen.  Om een kind echt goed te kunnen helpen is het van belang om het […]


Als je me echt zou kennen dan zou je weten dat…….

Zojuist hebben we gezien dat het ABC-schema een manier is om het gedrag inzichtelijk te maken en in de context te plaatsen waarin het zich voordoet. Je gaat daarmee zien wat jouw leerling triggert om bepaald gedrag te vertonen. Je kunt echter niet in het hoofd van jouw leerling kijken. Je beschrijft bij een observatie […]


Waarom doe je dat? Waarom doe ik dat?

Voor jou als leerkracht is het van belang je zelf de vraag stellen: waar komt het gedrag vandaan en waar ligt mijn invloed? Dit wordt ook wel genoemd de  ‘mentale instelling van de leerkracht’: samen met het kind durven onderzoeken waar het gedrag vandaan komt. Een goede mentale instelling van de leerkracht vermindert het inadequate […]


ABC Schema

Objectief waarnemen vereist ook dat je het waargenomen gedrag plaatst binnen de context waarin het geobserveerde gedrag plaats vindt. Eerder werd al gezegd dat gedrag plaats vindt in de transactie tussen kindkenmerken en omgevingskenmerken. Een observatie middels een ABC-schema maakt die context beter inzichtelijk. In een ABC schema wordt niet alleen het probleem gedrag in […]